fredag 20 april 2012

Borås stad, BORÅS hemtjänst

Nu är jag på krigsstigen!
Min lilla mamma har hemtjänst 20 minuter på morgonen & 20 minuter på kvällen. Då de bara skall titta till henne och kanske dricka lite kaffe. Hon är ju som sagt lite dement och det är viktigt med rutiner.
Jag har nu begärt ut listor från kommunen så jag kan se vem som varit där och hur länge.

På 42 dagar har mamma haft 28 olika vårdare + några okända. Av 1520 minuter som de skulle varit hos henne har det endast varit där 1251 minuter. En diff på 269 minuter alltså ca: 4 tim och 48 minuter som de inte uppfyllt vad som lovats och det är ca 13 besök. En kille har varit där 2x20 minuter då mamma inte varit hemma(undrar vad han gjort då?) men när hon varit hemma har han inte varit där 20 minuter någon gång? En st vårdare har varit där 2 minuter för länge sen har de andra 27 + de okända inte varit där full tid.  Men ursäkta...jag menar inte att de måste vara på minuten men lite närmre hade väl varit ok?
Sen när man ringer är de flesta på kommunen på möten och då är det många som inte kodar sig och ingen vet var de är? Så då kan man ringa 10 gånger och sen få reda på...Vi hade möte? Om jag då vetat detta från början hade jag ju inte behövt lägga den här tiden att både bli irriterad och behövt lägga tid på att vänta.
Detta är kanske inte så farligt då mamma klarar sig rätt bra själv men min väninna som har en sämre pappa som både har städning och tvätt och byta av lakan har det varit mycket värre för då chefen strök över tider för hon inte skulle se att de bara varit där 2 minuter ibland, när hon begärde ut listorna. Klädvården är tvätta, inte skaka eller hänga plaggen utan bara trycka in dem i garderoben igen så det är som dragspel. Byta lakan skall ta 5 minuter, då skall de komma, ta på sig tossor & byta lakan...slå det rekordet om ni kan. De har sen oftast inte tvättat som de skulle. Han hade vällt ut mjölk över radion, när de sen städar tar de inte och torkar radion.Eller kexchokladen som var nedtrampad i mattan bryr de sig inte om. Ej heller den virkad julduken på köksbordet som låg kvar i mars med smulor emellan. Efter städning av toan tex....är den skitigare än en vanlig "smutsig" toalett......Kommunens hemtjänstpersonal har ingen utbildning i varken klädvård eller städning. Fan va´bra! De hade städat kylskåpet men det stod massor av förpackningar med gammal mat kvar ändå.....men städat hade de gjort. Ja, allt finns dokumenterat med foton & jag kan skriva meter efter meter om hennes upplevelser. Herregud nu är de politikerna nästa. Nu menar jag inte att alla är knäppa eller okunniga (jag har träffat underbar personal hos mamma) så det är inte det men hur får man personalen motiverad. Jag kan komma till alla kommundelar och utbilda dem i klädvård, jag kan också lära dem att städa även om det nog finns bättre folk än mig men herregud BORÅS KOMMUN vad håller ni på med. Gör livet drägligt för både våra äldre & personalen. Ta ert ansvar. Detta måste gå att göra bättre! SKÄRPNING! Dela gärna detta inlägg så vi får mer folk som bloggar om detta. Annars kommer det aldrig ske en ändring!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar